Saturday, May 28, 2016

Matura z języka łemkowskiego

Zacznijmy od tego, że nie ma takiego języka, a jeśli cokolwiek istnieje, to „kwestia łemkowska”, sztucznie wytworzona. O nie, tak zacząć nie można, choć dla wielu jest to zdanie aktualne i naukowe. Dlatego na przykład, że w spisach języków słowiańskich o języku łemkowskim nic, a o karpatorusińskim tylko trochę.
W takim razie do rzeczy: w Polsce odbyła się matura z języka łemkowskiego. Arkusz można obejrzeć na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Maturę z języka łemkowskiego w Głogowie zdawała Дария Кузяк (Daria Kuziak).

Gdy się jest jedyną (najprawdopodobniej) osobą zdającą egzamin maturalny z języka mniejszości etnicznej, jest się od razu sławną i udziela się wywiadu łemkowskiemu serwisowi lem.fm.
Najważniejsze, co rzekła, to to, że „matura bar-z fajna”:
матура барз файна! Писала єм розшырений аркуш, зато не мала єм такого аркуша як першы матуранты з лемківского языка, котрий складал ся з двох части. В мене была єдна загальна част, в котрій находили ся дві темы. На єдну з них мусіла єм написати выпрацуваня. Выбрала єм першу тему; был то текст Богдана Ґамбаля, котрий – на ранті – находит ся на сайті вашого порталю lem.fm, пн. «Три поколіня (Przemków stolica Łemków!)». Мала єм порушыти проблем, якій выникал з приведеной статі, а тыкал справы не бесідуваня в рідным языку 
Wiem, że Czytelnikom takich blogów tłumaczyć niczego nie trzeba, ale przecież można się sprawdzić. Sądzę, że abiturientka powiedziała:
matura bardzo fajna! Pisałam arkusz rozszerzony, więc nie miałam takiego arkusza jak pierwsi maturzyści z języka łemkowskiego, który składał się z dwóch części. Ja miałam arkusz jednoczęściowy, w którym były dwa tematy. Na jeden z nich musiałam napisać wypracowanie. Wybrałam temat pierwszy; był to tekst Bohdana Gambala, który można znaleźć w menu waszego portalu lem.fm,pt. Trzy pokolenia (Три поколіня (Przemków stolica Łemków!). Miałam omówić problem, jaki wynikał z tego artykułu, a dotyczył kwestii niemówienia w rodzimym języku.
 Powodzenia życzę utalentowanej Pani Maturzystce. I językowi łemkowskiemu też.

No comments: